Openbaar vervoer en eigen vervoer: dat verschil wordt steeds kleiner. Meer mensen zullen in de toekomst kiezen voor deelauto’s in combinatie met het openbaar vervoer. De behoefte aan parkeerplekken in het centrum zal daardoor steeds kleiner worden. Dat vinden wij een goede zaak: in een binnenstad zonder auto’s is het prettiger wonen en winkelen. Daarom willen we plek maken voor de auto's aan de rand van de stad, bijvoorbeeld in een mooie parkeergarage bij het station.
Nul vergunningen
Er zijn meer parkeervergunningen uitgegeven voor de binnenstad, dan er beschikbare plekken zijn. Dat moeten we aanpassen, zeker als we het autogebruik willen terugdringen. Daarom stellen we een wachtlijst voor parkeervergunningen voor.
In een flits op de fiets
We kiezen echt voor de fiets. We leggen goede fietsverbindingen aan door de hele stad, van de binnenstad naar de omliggende wijken en dorpen tussen Hoorn en de omliggende regiogemeenten. Niet wachten voor stoplichten en manoeuvreren tussen de auto’s, maar fietsroutes die je in een flits brengen waar je wilt zijn. En we maken werk van de fietsnota. Dat is een pakket met maatregelen om het netwerk van fietspaden te verbeteren. We willen die maatregelen actualiseren en dan stuk voor stuk uitvoeren.
Elektrische auto’s opladen
Toch een auto? Waarschijnlijk zijn er over een jaar of twintig vooral elektrische auto’s, misschien zelfs zelfrijdend! Daar moeten we genoeg oplaadpalen voor maken. Dat geldt trouwens ook voor elektrische fietsen.