Gemeente Hoorn gaat kurk gebruiken bij de renovatie van kunstgrasvelden bij sportvereniging Always Forward en Blokkers. GroenLinks Hoorn is blij: eerder stelden commissielid Roy Drommel en fractievoorzitter Jos Kamminga kritische vragen over het rubbergranulaat in kunstgrasvelden.

GroenLinks is ongerust over rubbergranulaat in kunstgrasvelden, dat mogelijk schadelijk zou zijn voor de gezondheid.

In oktober 2016 stelden Roy Drommel en Jos Kamminga vragen over het granulaat aan burgemeester en wethouders.
“Kan het rubbergranulaat worden vervangen door een veilige stof? En is het niet verstandiger om bij de aanleg van nieuwe kunstgrasvelden, die op de planning staat voor volgend jaar, direct zo’n veiliger alternatief te gebruiken?” vroegen ze toen aan het college.

Sportverenigingen kiezen kurk

Eind december heeft het college aan de gemeenteraad toegezegd om in overleg met sportverenigingen de voorkeur te bepalen voor het materiaal op de velden. De voorkeur van Blokkers en Always Forward gaat naar kurk. Dat is bij aanschaf en onderhoud duurder dan rubber. Het college stelt voor om bij Blokkers twee velden te vervangen en bij Always Forward het hoofdveld aan te pakken.

Verrassing? Niet echt

Dit voorstel wordt 14 februari besproken in de raadscommissie, op 7 maart beslist de raad. Wat GroenLinks zal stemmen, zal geen verrassing zijn.