De plannen voor het nieuwe stadstrand worden, als het aan de Hoornse GroenLinks-fractie ligt, in een rustige variant uitgevoerd. Wethouder Ben Tap presenteerde een levendige variant, met horeca en vijfhonderd parkeerplaatsen, maar daarvan zijn de kosten te hoog en de risico’s te groot.
Het stadstrand wordt vanaf 2018 aangelegd langs het Markermeer, van schouwburg Het Park naar de Galgenbocht bij de Grote Waal. Ook een fietspad langs de Westerdijk hoort bij de plannen. De dijkversterking biedt een kans om het strand juist nu aan te leggen. In de raadscommissie werden de plannen voor het nieuwe stadstrand besproken. Er liggen twee scenario’s op tafel, de levendige variant is de afgelopen maanden verder uitgewerkt. GroenLinks heeft een voorkeur voor de rustige variant van het stadstrand.
Kosten lopen op
De levendige variant gaat waarschijnlijk eenmalig 5,3 miljoen euro kosten, af te schrijven over gemiddeld 35 jaar. Daarbij komt 135.000 euro per jaar voor het onderhoud. De rustige variant is begroot op eenmalig 4,5 miljoen euro, de jaarlijkse onderhoudskosten zijn iets meer dan de helft, namelijk 67.500 euro. In het coalitieakkoord is vastgesteld dat de jaarlijkse kosten voor het nieuwe stadstrand maximaal 300.000 euro mogen bedragen. Afschrijving en onderhoudskosten van de levendige variant overschrijden dat bedrag.
Groot risico
Het college zegt dat het verschil tussen de twee varianten kan worden gedekt door Europese subsidies. Mocht dat niet lukken, dan kunnen onderdelen van het plan worden uitgesteld of zelfs geschrapt. GroenLinks vindt dat risico te groot. Fractievoorzitter Jos Kamminga: “Bij andere vergelijkbare dijkverzwaringen, zoals de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen, zien we dat de kosten onverwacht hoog kunnen oplopen. We willen dat risico niet nemen.”
Pak de bus
“Een beperkt aantal parkeerplaatsen zal mensen aansporen om met het openbaar vervoer naar het strand te gaan, of de fiets te pakken,” zegt Kamminga. “Daarom vinden we tweehonderd parkeerplekken bij het strand voldoende, in plaats van de vijfhonderd die in het levendige scenario worden voorgesteld.”
Veilig fietspad
Het fietspad langs de Westerdijk, dat onderdeel uitmaakt van het plan, houdt de gemoederen van de bewoners van die dijk nogal bezig. GroenLinks heeft geluisterd naar bezwaren van de bewoners, maar de alternatieve route is volgens de Hoornse fractie niet veilig of niet logisch. De route die in het plan is getekend, lijkt de enige manier om dit laatste stukje van de fietsroute van Amsterdam naar Hoorn af te leggen.
De plannen over het nieuwe stadstrand worden dinsdag 10 februari besproken in de commissie. De week erna wordt in de raadsvergadering gestemd. De vergaderingen zijn online te volgen via de website van de gemeente.