De lijsttrekkers van GroenLinks Hoorn, H.H.W. en Alkmaar overhandigen het Horizon College de ontvangen klachten en gaan later op gesprek. In Hoorn vindt dit plaats op maandag 1 maart 12.00 uur.

De afgelopen twee weken stelde GroenLinks een digit@le kl@@gmuur beschikbaar voor ouders, leerlingen en docenten van het Horizon College. Het ging om de locaties Hoorn, Heerhugowaard en Alkmaar. De digit@le kl@@gmuur is nu gesloten.

Via de diverse websites zijn er 20 brieven binnen gekomen. En bij de ingang van de locaties op vrijdag 19 februari hebben zich in totaal zo’n 75 personen, waaronder ook docenten, gemeld met hun klachten. Of dit nu veel of weinig is, is niet relevant. In één enkele brief werden vaak meer-dere klachten opgesomd en ging het vaak over een gehele opleiding, een afdeling of een aantal schooljaren tegelijk. Maar gelukkig hebben wij ook veel tevreden studenten ontmoet!

Woordvoerder Jan de Boer: ‘Wij hebben deze actie georganiseerd, omdat wij veel regelmatig negatieve geluiden ontvangen over het Horizon. Met de digit@le kl@@gmuur is het ons gelukt grip te krijgen op de aard van de klachten. Dat willen wij nu kenbaar maken aan het bestuur. Zo kan de school met de klachten aan het werk en dit komt het onderwijs ten goede.’

Het bestuur heeft positief gereageerd op de actie. Op de locaties werd koffie aangeboden en men gaat graag in gesprek over de klachten die zijn ontvangen nadat men inhoudelijk een reactie heeft voorbereid. De pers zal daar te zijnertijd een uitnodiging voor ontvangen. De planning is om eind maart met elkaar om tafel te gaan. Hieronder hebben wij de klachten samengevat weergegeven.

Klachten gaan over de volgende zaken:
1.    Communicatie: roosters die niet kloppen, telefooncirkels die niet werken, opdrachten die later worden veranderd, bij vragen word je altijd doorverwezen, gebrekkige uitleg bij het onderwijssysteem.
2.    Les(uitval): vacatures worden niet tijdig ingevuld of door docenten met een andere bevoegdheid, hoeveelheid lessen erg weinig voor een bol opleiding, de lessen zorg pas aan het eind van de zorgopleiding gegeven, veel lesuitval voor bepaalde vakken, computers en/of programma werken niet, geen les in examenvak.
3.    Algemeen: onduidelijkheid over wat verwacht kan worden van het betaalde lesgeld, extra betalen voor activiteiten die er nauwelijks waren, je krijgt geen cijferlijsten/rapporten, het registratiesysteem wordt niet gebruikt, verkrijgen van de juiste boeken rommelig.

Aanbevelingen van GroenLinks aan het bestuur:
1.    Ga in een afzonderlijke reactie op elke ontvangen klacht in.
2.    Organiseer zelf een grondige inventarisatie van klachten, desnoods door een onafhankelijk iemand.
3.    Formeer verbeterteams met leerlingen, ouders en docenten.
4.    Maak gebruik van het onlangs aangeschafte registratiesysteem, het belang van de leerling is er mee gediend.
5.    Maak elk jaar gebruik van een klanttevredenheidsonderzoek om ontwikkelingen in beeld te krijgen en te houden.

Wij hopen dat het bestuur van het Horizon met deze inventarisatie een goede reactie kan voorbereiden en de nodige verbeteringen met behulp van onze aanbevelingen doorvoert. Als het onderwijs goed georgani-seerd is, verbetert de kwaliteit en zullen leerlingen minder snel uitvallen. En daar is het ons om te doen. Naast de organisatie van het onderwijs, kregen wij veel reacties over het competentiegericht leren en de nadelen daarvan. Wij willen en kunnen daarop niet reageren, want de onderwijsinhoudelijke invulling is aan de scholen zelf en niet aan de politiek.

Het programma voor maandag 1 maart, 12.00 uur te Hoorn:
-    Overhandiging van de klachten met een toelichting.
-    Coördinator is lijsttrekker Jan de Boer (Hoorn), 06 – 31 02 88 01