Eén op de negen mensen heeft moeite met lezen en schrijven. Zij raken in de problemen door ingewikkelde formulieren, groeiende digitalisering en bureaucratie. GroenLinks Hoorn diende daarom samen met de SP een motie in, mede ondertekend door bijna alle partijen in de Hoornse raad, waarin de gemeente wordt opgeroepen om bij uitgaande communicatie ook rekening te houden met laaggeletterde inwoners. De motie is unaniem aangenomen.

Naar schatting hebben 5.000 mensen in Hoorn moeite met lezen en schrijven. Dat is een flinke groep. “Het is de bedoeling dat zoveel mogelijk mensen zelf hun administratieve zaken kunnen regelen. Terwijl niet iedereen over de vaardigheden beschikt om dat te doen,” legt Anna Ligthart uit. Samen met collega-commissielid Roy Drommel heeft ze de motie opgesteld. “De website van de gemeente is bijvoorbeeld niet toegankelijk genoeg voor mensen die laaggeletterd zijn. Mensen raken hierdoor financieel in de problemen, en dat kan worden voorkomen.”

Brieven, formulieren en website

In de motie wordt voorgesteld om met hoge prioriteit te kijken naar de uitgaande communicatie van de gemeente Hoorn. Roy Drommel: “Dan bedoelen we brieven, formulieren en de website. Iedereen moet de informatie kunnen begrijpen.”

Professionals denken mee

Dekking voor de aanpassingen zit in bestaande budgetten. Dat kan, weten de commissieleden. “Mensen uit de doelgroep en professionals die met deze doelgroep werken, hebben aangegeven dat ze willen meedenken over oplossingen,” zegt Roy. ‘Ze hebben zelfs een aantal concrete ideeën. We willen hier zo snel mogelijk mee aan de slag.”

De motie werd dinsdag 30 juni ingediend, mede namens bijna alle partijen in de Hoornse gemeenteraad, en de motie werd unaniem aangenomen.

Documentaire van Zembla (NPO): Liesbeth kan het niet meer volgen Afspelen op YouTube