De gevangenis in Zwaag, in de volksmond ‘De Glasbak’, wordt mogelijk gesloten. In de afgelopen raadsvergadering werd een motie ingediend om die sluiting tegen te houden. Een van onze raadsleden steunde de motie, drie niet. Hoe zit dat?

In de motie wordt het college verzocht er alles aan te doen om sluiting te voorkomen. Is de sluiting onvermijdelijk, dan moet het college er bij de regering op aandringen de verloren werkgelegenheid te compenseren. Patricia Kusters stemde als enige GroenLinks-raadslid voor deze motie. “Ik wilde aangeven dat we sympathie hebben voor de oproep en de burgemeester steunen in de stappen die hij zet.” Eigenlijk voegde de motie niks toe aan de acties die de burgemeester al onderneemt richting de landelijke overheid.

Minder criminaliteit positief

Drie van onze vier raadsleden hebben tegen de motie gestemd tijdens de vergadering. Niet omdat ze niet meeleven met de betrokken medewerkers. Baangarantie of niet, het is heel vervelend als je werkplek verdwijnt. “Maar het is in onze ogen vreemd om koste wat kost een gevangenis open te willen houden,” licht raadslid Roy Drommel toe. “Als er minder gevangenissen nodig zijn, betekent dat aan de andere kant dat criminaliteit afneemt. En dat is iets positiefs.”