Op basis van een combinatie van efficiëntie en een slimme financiële strategie, denkt GroenLinks-lijsttrekker in Hoorn, Samir Bashara ondanks de rijkskortingen ruimte te kunnen scheppen voor investeringen in zorg, werk en groene energie. Drie speerpunten voor de partij in de komende periode.
"Als dit lukt kan het zónder te bezuinigen op overige beleidsvelden als kunst & cultuur, welzijn, onderwijs of armoedebestrijding. Die zijn al genoeg geraakt.", aldus Bashara. Met zijn globale uitwerking van de cijfers reageert de lijsttrekker op de aanhoudende discussie over gebrekkige financiële onderbouwing van veel verkiezingsprogramma's.
Financiële strategie GroenLinks
Sinds een tijd is er via diverse media discussie gaande over de mate waarin plaatselijke partijen hun programma's financieel onderbouwen. Slechts vier van de 13 deelnemende partijen hebben een cijfermatige 'financiële paragraaf' opgenomen. Zoals ik echter onlangs reeds betoogde, evenals het mysterieuze 'Lijst 14' kort daarna (kennelijk op basis van dezelfde bron), valt er wel wat af te dingen op die paragrafen.
Ik benoemde dit niet om deze vier partijen onderuit te halen, maar om hun kritiek op de overige negen in perspectief te plaatsen. Wij denken dat je een financiële onderbouwing van het niveau landelijke politiek helemaal niet kan verwachten van partijprogramma's op gemeenteniveau. Daar wordt landelijk het CPB voor ingeschakeld en dat is een proces van wéken. Een coalitieakkoord wordt natuurlijk wél volledig doorgerekend, maar dat is wat anders.
Daarom zijn plaatselijke programma's vaak veeleer documenten waarin een beeld wordt gegeven van hoe partijen naar de samenleving kijken die zij willen besturen. En zo hebben wij dat van ons dus ook geschreven.
Natuurlijk lagen ook daar wel degelijk financiële overwegingen aan ten grondslag, en wel van een vergelijkbare orde als die van de partijen mét 'financiële paragraaf'. Anders dan deze partijen, vonden wij dat echter té grofmazig om in cijfermatige vorm in het programma op te nemen. Cijfers scheppen gemakkelijk een schijnzekerheid en gaan al gauw een eigen leven leiden. Terwijl ze op dit niveau feitelijk niet meer dan een indicatieve waarde hebben.
De discussie houdt echter aan en daardoor ontstaat nu ten onrechte het beeld alsof alleen deze vier partijen (VVD, CDA, VOCH en D66) over de euro's hebben nagedacht.
Dat is niet het geval.
Ik heb daarom alsnog een globale uitwerking gemaakt van enkele financiële overwegingen van GroenLinks. Onderstaand het resultaat. Ik herhaal: net als bij de vier genoemde partijen betreft het een indicatie en dekt het ook niet het gehele programma tot in detail af. Wel geeft het een duidelijk beeld van onze keuzes. Wij denken, ondanks de rijkskortingen, ruimte te kunnen scheppen voor investeringen in zorg, werk en groene energie. Drie van onze speerpunten in de komende periode.
Ik wens u veel wijsheid op 19 maart.
Samir Bashara
Lijsttrekker GroenLinks Hoorn
Globaal:
Besparingen
€1,5 miljoen efficiëntienorm gemeentelijke organisatie
€1,5 miljoen extra inkomsten door programma duurzaamheid & financiële strategie
€1,5 miljoen besparing op bureaucratie in de zorg
€1 miljoen besparing PvH, verdisconteerd over 60 jaar
€1 miljoen besparing sociale zaken door gegenereerde werkgelegenheid
€1 miljoen besparing uitgaven openbare ruimte
€0,5 miljoen onderhandelingsresultaat / kaasschaaf
Totaal:
€8 miljoen
Uitgaven
€6 miljoen rijkskortingen
€0,5 miljoen nieuwe investeringen in de uitvoerende zorg
€0,5 miljoen programma duurzaamheid & financiële strategie
€0,5 miljoen nieuwe investeringen duurzame energieopwekking en -besparing
€0,5 miljoen nieuwe investeringen overige projecten
Totaal:
€8 miljoen
Toelichting op de maatregelen
- Door een efficiëntie- / innovatienorm te hanteren in de bedrijfsvoering van de gemeentelijke organisatie, denken wij in enkele jaren oplopend tot ongeveer €1,5 miljoen structureel te kunnen besparen.
- We investeren de komende jaren €0,5 miljoen structureel in een programma duurzaamheid & financiële strategie. Dit programma moet gedraaid gaan worden door een team van programma-adviseurs, financiële experts en subsidiestrategen op het hoogste niveau. Intern en extern. Wij trekken €0,5 miljoen per jaar uit voor dit programma. €3 ton voor de bemensing; €2 ton voor de investeringsruimte, o.a. om cofinanciering mee binnen te kunnen halen. Wij denken (o.b.v. inzichten van een aantal strategen binnen GroenLinks) dat dit programma in staat moet zijn een aantal jaren lang gemiddeld zo'n €1,5 miljoen per jaar aan 'nieuw geld' te genereren. Voor projecten en investeringen in duurzame energiewinning en -besparing (waar het landelijk energieakkoord op gericht is), en voor duurzame projecten in een aantal typisch Westfriese beleidsvelden als agri, gezondheid, water en erfgoed. Belangrijke potentiële financieringsbronnen zijn: het landelijk energieakkoord, Europese subsidies (erfgoed, water, agri), rijk en provincie, en diverse fondsen.
- Wij buigen zodanig om, dat er geld bijkomt voor de uitvoerende zorg. De bureaucratie in de publieke sector en dan met name de zorg, is de afgelopen tien jaar buitensporig gegroeid. Zorgverleners blijken gemiddeld bijna eenderde van hun tijd kwijt te zijn aan die bureaucratie. Na veelvuldig overleg met diverse deskundigen (naast de drie zorgprofessionals die in onze top 5 staan) zijn wij tot de conclusie gekomen dat we op termijn naar schatting tot €1,5 miljoen structureel kunnen besparen op die bureaucratie, zónder ook maar een millimeter te hoeven inleveren op zowel de kwaliteit als de kwantiteit van de feitelijke, uitvoerende zorg. Dat laatste is uiteraard ook een harde randvoorwaarde. Op de zorg zélf wordt niet bezuinigd. Bovendien herinvesteren wij €0,5 miljoen van de besparing meteen weer in de sector. Er komt dus zorg bij.
- Door geen tunnels te bouwen en in plaats daarvan ons alternatieve plan uit te voeren, geven we over het geheel genomen veel minder uit aan de Poort van Hoorn-ontwikkeling. Ons plan kost eenderde van dat van de huidige coalitie. Het wordt echter in 30 jaar tijd afgeschreven, i.p.v. de 60 jaar die voor de tunnel staan. Na die 30 jaar zullen er wat onderhoudskosten en herinvesteringen bij komen. Al met al blijft het totaalbedrag naar schatting echter ruim onder de €30 miljoen, oftewel ruim minder dan de helft van de €60 miljoen voor de tunnels. Dat scheelt dus ook ruim de helft in de jaarlijkse lasten. Omgerekend naar een afschrijving van 60 jaar, kosten onze plannen naar schatting jaarlijks zo'n €8 ton, aflopend naar 0. Oftewel: bij de start een kleine €1 miljoen minder dan de tunnelplannen.
- Elke uitkeringsgerechtigde kost de gemeente gemiddeld ruim €0,5 ton per jaar. M.a.w.: 18 à 20 van hen aan het werk, betekent een besparing van €1 miljoen. GroenLinks is ervan overtuigd dat dit door de investeringen in het programma duurzaamheid & financiële strategie, de extra investeringen in de zorg en het versoepelen van de (vestigings)regels voor maatschappelijk verantwoorde bedrijven, ruimschoots haalbaar is.
- De afgelopen jaren is op het beleidsterrein openbare ruimte minder bezuinigd dan op de meeste andere. Hier zit dus nog ombuigingsruimte. Daarbij wil GroenLinks het groen ontzien. Op wegen etc. kan volgens ons ongeveer €1 miljoen worden bespaard.
- Dan blijft er nog €0,5 miljoen aan benodigde ombuigingen over. Deze moet behaald worden in de onderhandelingen met andere partijen. Er zijn ongetwijfeld kansgebieden die wij over het hoofd hebben gezien en waar met potentiële coalitiepartners uit te komen is. Zo niet, dan rest ons voor deze laatste paar ton de ouderwetse 'kaasschaaf'.
Samengevat denkt GroenLinks, o.a. met behulp van een slimme financieringsstrategie, ruimte te kunnen vinden voor investeringen in zorg, werk en groene energie, zónder te bezuinigen op kunst & cultuur, welzijn, onderwijs of armoedebestrijding.