- U stelt dat een aantal evenementen, zoals de Hoornse Stadsfeesten, Paaspop en Live Hoorn, afgelopen jaren ten onrechte het label ‘bijzonder maatschappelijk evenement’ hebben ontvangen bij de vergunningverlening (en dus ook ten onrechte het evenement met eindtijd 01.00 uur – ipv 00.00 uur- konden organiseren).
A. Wat zijn de criteria voor een ‘bijzonder maatschappelijk evenement’?
B. Wellicht dat evenementen met een kleine aanpassing alsnog in deze
categorie zouden kunnen vallen. Heeft u daar vooraf naar gekeken? Zo nee, waarom niet?
- Het evenementenbeleid is bijna 10 jaar oud.
A.
Is het beleid, alvorens deze maatregel te handhaven, tegen het licht gehouden van de huidige tijd? Zo ja, wat is de reden om het beleid niet aan te passen en zo nee, waarom niet?
Zo moet de horeca sinds een aantal jaren op vrijdag en zaterdag de toegangstijd van uiterlijk 01.00 uur aanhouden. Een groot evenement stoppen om 00.00 legt in onze ogen veel verantwoordelijkheid bij de organisatoren (veelal bestaand uit vrijwilligers) om de grote publiekstroom in dat ‘tussenuur’ in goede banen te leiden.
B.
Hoe heeft u dit in uw overwegingen meegenomen en wat is het advies in deze van de politie?
- De effecten van de handhaving van deze sluitingstijd kunnen voor niet-commerciële evenementen anders uitpakken dan voor commerciële. Is –vooraf- de intentie tot handhaving van het beleid met de diverse betreffende organisatoren besproken? Zo ja, wat is hun reactie? Zo nee, waarom niet?
- De maatregel kan ongewenste effecten hebben op de uitvoerbaarheid van de evenementen. Het is denkbaar dat sponsoring bijvoorbeeld nog moeilijker wordt omdat omzetten kleiner worden en daarmee ook de budgetten voor liefdadigheid. Evenementen die grotendeels afhankelijk zijn van sponsoring kunnen dan niet meer doorgaan. Heeft u deze effecten onderzocht en betrokken bij uw besluitvorming? Zo ja, wat zijn uw conclusies? Zo nee, waarom niet?