GroenLinks ziet in nieuwe wegen en meer asfalt niet de oplossing voor het bereikbaarheidsprobleem. Op lange termijn lokt het nieuwe verkeersstromen uit. Bovendien ontbreekt in onze binnenstad simpelweg de ruimte voor bredere wegen. Tegelijk weten we dat het grootste deel van de verreden autokilometers bestaat uit kleine ritjes. Wat GroenLinks betreft is het doel dat mensen en middelen in beweging zijn zonder onnodige belasting voor milieu en omgeving.
Op middellange termijn is het nodig om, in samenwerking met bedrijven, (sport)scholen en verenigingen, in te zetten op bewustwording. Daarnaast werken we toe naar het instellen van een milieuzonering in de stad. In deze zones worden voorwaarden gesteld op het gebied van mens en milieu. Op basis daarvan kan invloed worden uitgeoefend op welke activiteiten daar al dan niet plaats mogen hebben. Daarbij valt te denken aan vestiging van een nieuw kantoor bij het station, teneinde het gebruik van openbaar vervoer te stimuleren, of het zo veel mogelijk weren van vervuilende vervoersmiddelen: alleen de schoonste vrachtwagens en bestelbusjes mogen de stad in. Bedrijventerreinen worden ontwikkeld in verstedelijkt gebied. Bij overaanbod in de regio worden ontwikkelingen die de meeste verkeersstromen veroorzaken als eerste een halt toegeroepen. Voetgangers en fietsers krijgen prioriteit bij de (her)inrichting van verkeersstromen in de stad. Er worden doorgaande, veilige (vrij liggende) fietsroutes aangelegd, zowel binnen de gemeente als richting het buitengebied. Deze fietsroutes hebben een goede aansluiting op bus- en treinstation met voldoende stallingmogelijkheden. Er wordt onderzocht hoe de binnenstad zo autoluw mogelijk gemaakt kan worden. Op termijn zou hartje binnenstad alleen bereikbaar moeten zijn voor inwoners en eigen bedrijven.
Concrete acties voor de komende periode:
• Verkeerslichten worden fietsvriendelijk afgestemd, inclusief secondentikkers die de wachttijden aangeven.
• Stallingmogelijkheden (bewaakt en onbewaakt) worden fors uitgebreid bij openbare voorzieningen, winkels, scholen, bushaltes en stations. Daarbij kan onder andere gedacht worden aan efficiëntere fietsrekken (bijvoorbeeld stapelrekken).
• Er komt een bekendheidscampagne ten behoeve van de OV-fiets.
• Er komt een meldpunt ‘Ruim baan voor de fiets’ waar inwoners suggesties kunnen inleveren.
• Er wordt een mobiliteitsplan opgesteld voor de eigen gemeenteambtenaren.
• GroenLinks neemt het initiatief om, bij het maken van prestatieafspraken met instellingen en organisaties waarmee zaken worden gedaan, te vragen om een verantwoord mobiliteitsplan.
• Er worden tijdelijke parkeervoorzieningen buiten de stad gebruikt tijdens grootschalige evenementen. Met een pendeldienst kunnen bezoekers naar de binnenstad.
• Bij het realiseren van nieuwe scholen, verenigingsgebouwen en andere voorzieningen, wordt nadrukkelijker aandacht besteed aan veiligheid en bereikbaarheid.
• De fietsnota wordt geactualiseerd en uitgevoerd.
• De Roode Steen wordt in het weekend het gehele jaar autovrij. De gevolgen hiervan worden gemonitord en geëvalueerd.
• Er wordt een parkeer- c.q vervoersfonds ingesteld om parkeeralternatieven aan de rand van de stad te ontwikken. Dit fonds wordt gevuld vanuit de parkeeropbrengsten.
• Er komt een bakfietsenregeling waarbij mensen die een bakfiets aanschaffen (bijvoorbeeld) de helft van het geld terug kunnen krijgen van de gemeente, tot een maximumbedrag. (Vgl. gemeente Delft)