Als GroenLinks zien wij de belangrijke meerwaarde van kunst- en cultuur. Dit is afgelopen coronatijd alleen maar duidelijker geworden. Voor veel mensen zijn het ontbreken van cultuuractiviteiten zoals een concert, een toneelstuk, bezoek aan een museum of oefenen met het eigen koor of orkest, een extra groot gemis gebleken.

Kunst en Cultuur verbindt, inspireert en draagt bij aan (de vorming van) identiteit. Van de stad, maar ook maar ieder individu. Dit dwing je niet af, het ontstaat. En dat vraagt een overheid die faciliteert en durft los te laten. Het effect van kunst en cultuur is moeilijk meetbaar, maar heeft juist veel impact op andere beleidsvelden zoals economie, toerisme, werkgelegenheid, onderwijs en, zo heeft de Wereldgezondheidsorganisatie vastgesteld in 2019, op de gezondheid.

De Hoornse kunst- en cultuursector is zeer actief en betrokken bij de stad en regio. Nu de politiek nog. Om hier als politieke partijen een duidelijke uitspraak over te doen heeft Patricia Kusters, samen met D66, ChristenUnie en fractie Tonnaer, en in overleg met een aantal betrokkenen uit de sector, een manifest opgesteld. Het manifest richt zich op de politiek. “Wij gaan natuurlijk niet over de inhoud van ieders verkiezingsprogramma, maar we hopen met het manifest de andere partijen te inspireren. De sector verdient een eenduidige boodschap. Waar uiteraard vervolgens eenduidige acties uit kunnen voortkomen.”