De afgelopen jaren maakte GroenLinks deel uit van de coalitie die Hoorn bestuurde (samen met PvdA, SP, D66 en het CDA). Samir Bashara (wethouder en lijsttrekker) zet op een rijtje wat we in die tijd voor elkaar hebben gekregen.

Deelname aan coalitie en college, onder de juiste voorwaarden, is voor de meeste partijen het doel. Immers, vanuit die positie ben je het best in staat je idealen na te streven, richting te geven en resultaten te boeken. Tegelijkertijd is besturen per definitie ook compromissen sluiten, aangezien je het altijd samen met andere partijen doet.

Om die twee zaken (ideaal en compromis) met elkaar in balans er brengen, is het van belang om te beginnen met het schrijven van een goed coalitie-akkoord, waarmee alle aangesloten partijen uit de voeten kunnen. Met 'De Kracht van Verbinding' is dat ons vier jaar geleden buitengewoon goed gelukt. Het akkoord was -ondanks de financieel zware tijden waarin wij in 2014 verkeerden- fris, optimistisch, groen en links van toon.

Dit akkoord was een heel goed begin, maar het behalen van daadwerkelijke resultaten begint daarna pas. Om echte doelen te bereiken, heb je daadkracht en lef nodig. Je moet 'dingen durven doen'. De bereidheid hebben om moeilijke dossiers niet uit de weg te gaan, te gaan staan voor lastige beslissingen en niet bang te zijn daarbij soms ook fouten te maken.

Het alternatief is stilstand en daar doen wij het als GroenLinks niet voor. Het was immers tijd voor verandering.

Vanuit die basis van 'dingen durven doen' zijn wij in 2014 gestart. Onze wethouder had deze bestuursperiode de volgende portefeuilles:

• Duurzaamheid
  • Poort van Hoorn, verkeer, vervoer, parkeren en (strategische) infrastructuur ⁃ Onderwijs en ontwikkeling
  • Democratisering, automatisering en personeel & organisatie

Hieronder volgt een overzicht van wat er (met name op bovenstaande beleidsterreinen) zoal is bereikt op initiatief van fractie en wethouder. De opsomming is niet uitputtend. Wij hebben getracht de hoofdlijn weer te geven, hier en daar geïllustreerd met voorbeelden.

2014 - 2018

De gehele eerste helft van de bestuursperiode stond voornamelijk in het teken van financieel weer gezond worden. Dat was nodig, maar ook jammer, omdat het de investeringsruimte voor nieuwe initiatieven sterk beperkte. Vanaf de tweede helft ging het langzaam weer beter en kwam er meer ruimte. Daarvan is goed gebruik gemaakt. De komende jaren kan die lijn voortgezet worden (door met verandering), omdat een solide basis is gelegd. Zowel financieel als inhoudelijk.

Duurzaamheid

Op het gebied van duurzaamheid, moest de gemeente Hoorn in 2014 van heel ver komen. Het onderwerp speelde nauwelijks een rol in het gemeentelijk beleid en ook maatschappelijk was er nog maar weinig sprake van initiatief.

Op initiatief van GroenLinks werd in het coalitie-akkoord een incidenteel budget van zo'n €2 miljoen opgenomen, om het programma Puur Hoorn voort te zetten en te intensiveren. Een groot resultaat in tijden van financiële malaise.

De gemeente zelf, zo was gebleken uit onderzoek, kon slechts 2 (!) procent van de uiteindelijke duurzaamheidsdoelstelling (Hoorn klimaatneutraal in 2040) zelfstandig behalen. Om dat einddoel te bereiken, was dus vooral een maatschappelijke fundament nodig. Bewustzijn en beweging op het gebied van verduurzaming.

De focus lag daarom de afgelopen jaren op projecten en initiatieven die vanuit de samenleving zelf komen, een vliegwieleffect hebben en gericht zijn op het aangaan van partnerschap. De eerste stap naar een klimaatneutrale stad in 2040 is het creëren van bewustzijn en het stimuleren van initiatief. Elke vernieuwing begint bij beweging van innovatoren en pioniers. Zij zijn de aanjagers waardoor veranderingen in een later stadium door de meerderheid worden overgenomen. Dit uitgangspunt was een gedurfde keuze, omdat onze directe invloed als gemeente op meetbare resultaten daarmee kleiner werd. Toch hebben we deze route gekozen omdat die, zeker op de langere termijn, uiteindelijk het meeste resultaat oplevert.

Een greep uit wat onze inzet op verduurzaming tot nu toe heeft opgeleverd:

• Elke euro die we hebben besteed vanuit het budget van Puur Hoorn, leverde een veelvoud aan maatschappelijke investeringen op. Door middel van duurzaamheidsleningen, subsidies, ondersteuning van projecten, het verbinden van partijen en het geven van advies.
  • Met de goed bezochte wijkbijeenkomsten (onder leiding van het Duurzaam Bouwloket) zijn vele huishoudens in staat gesteld hun ambities voor de verduurzaming van hun woning in de praktijk te brengen. Zo zijn vele miljoenen aan particuliere investeringen gegenereerd, die anders nooit tot stand waren gekomen.
  • Er zijn circa 25 openbare laadpalen voor elektrische auto's geplaatst. De verwachting voor komende jaren is dat er in 2018 in totaal 30 nieuwe locaties en in 2019 zo'n 40 nieuwe locaties bijkomen.
  • De invoering van de derde afvalcontainer voor plastic, pak en blik en de bijbehorende bewustwordingscampagne, leverden binnen het eerste jaar al indrukwekkende resultaten op. Het aandeel fijn huishoudelijk restafval daalde met 26%, terwijl het aandeel GFT steeg met 47% en het aandeel plastic, pak en blik zelfs met 400%.
  • Daarnaast wordt ook steeds meer straatafval gescheiden door plaatsing van de zogenaamde Smart Belly's, waarin plastic afval apart kan worden weggegooid.
  • Door het beschikbaar stellen van een initiatievenpot, is in 2016 ruim 1 miljoen kWh méér zonne-energie opgewekt dan in 2015. Dat is een CO2 reductie van 610.000 kg.
  • Alle gemeentelijke panden zijn door een nieuwe aanbesteding van energie nu voorzien van groene stroom. Er is inmiddels voor een vermogen van meer dan 200.000 kWh aan zonnepanelen geplaatst op maatschappelijk vastgoed.
  • Er wordt gewerkt aan een pilot voor het verduurzamen van onze evenementen, o.a. door de plastic-berg tegen te gaan, die ontstaat bij evenementen.
  • In de horeca vond een energiestrijd plaats, die de 14 deelnemers ertoe heeft gebracht grote stappen te zetten in de verduurzaming van hun bedrijfsvoering. In slechts drie maanden tijd is daardoor reeds structureel 8 procent aan energiebesparing behaald door de deelnemers.
  • Vergaande verduurzamingsafspraken werden gemaakt met woningcorporatie Intermaris.
  • De nieuw te bouwen woontoren aan de Maelsonstraat wordt all electric.
  • In de laatste fase (5) van de wijk Bangerd / Oosterpolder (800 woningen), wordt ingezet op Nul-op-de-meter. Sowieso worden alle woningen op minimaal BENG (bijna energieneutraal) gerealiseerd.
  • Er is een duurzaamheidsparagraaf opgenomen in álle besluitvorming binnen de gemeente Hoorn, waardoor de gehele organisatie ertoe gedwongen wordt bij elk beleid na te denken over de bijdrage die het levert aan de duurzaamheidsdoelen.
  • Duurzaamheid werd opgenomen in de startfase van het aanbestedingsbeleid; waardoor het een zwaarwegende voorwaarde is geworden in álle Hoornse aanbestedingen.
  • Ook regionaal en bovenregionaal zijn grote vorderingen gemaakt, waarbij Hoorn een aanjagersfunctie vervulde. Duurzaamheid werd benoemd tot één van de hoofdthema's binnen het Westfriese wethoudersoverleg VVRE. Hoorn werd de bestuurlijk trekker voor Westfriesland in de Energiestrategie NHN.
  • Hoorn werd genomineerd en behaalde de derde plaats als meest aansprekende Global Goals-gemeente.
  • Er werd een vooruitstrevende en veelomvattende nota dierenwelzijn vastgesteld, waarmee Hoorn van achterblijver, veranderde in voorloper op dit gebied.
  • De gemeente Hoorn heeft zich aangesloten bij de operatie Steenbreek, om onze tuinen en openbare ruimte beter in staat te maken water af te voeren en zo meer klimaatbestendig te maken. Mede als gevolg van een motie van onze fractie.
  • Er ligt een voorstel bij de raad om alleen nog maar gasloze nieuwbouw te realiseren in Hoorn. Mede als gevolg van een motie van onze fractie.
  • De fractie heeft tevens een motie aangenomen gekregen om te onderzoeken of leges voor duurzame bouw kunnen worden verlaagd of zelf afgeschaft.
  • Mede op initiatief van onze fractie is de omvormingen van openbaar groen tot grasvelden stopgezet.
  • Mede op initiatief van onze fractie is het opstellen van een Groenvisie in gang gezet, met zeer veel aandacht voor biodiversiteit en klimaatbestendigheid.
  • De fractie van GroenLinks was de eerste die kritische vragen stelde over het gebruik van rubbergranulaat in voetbalvelden. Dit zelfs nog voordat het onderwerp in het nieuws kwam.

En nog veel meer.

Neem bijvoorbeeld de Kaarder. Daar hebben bewoners van 14 huizenblokken hun gevel gerenoveerd. Met begeleiding en ondersteuning vanuit Puur Hoorn à 550 euro, is uiteindelijk een project ontstaan waarin de bewoners zelf voor vier ton geïnvesteerd hebben in duurzame maatregelen. Een multiplier van 1:727. Overall is door €170.000 te investeren in subsidies vanuit het programma Puur Hoorn bereikt dat inwoners voor minimaal €1,7 miljoen hebben geïnvesteerd in het verduurzamen van hun woning.

Er is veel maatschappelijke beweging in gang gezet. Nu is het tijd voor de volgende stap. Nu is het moment daar om grotere, meer structurele stappen te gaan zetten. Met name in de bouw, de mobiliteit en de energie. Het belangrijkste resultaat dat wij hebben geboekt, is dat Hoorn daar -anders dan drie jaar geleden- nu ook rijp voor is.

Er is nog voldoende van het Puur Hoorn-budget over om het programma tot einde looptijd (eind 2018) te laten doorlopen. In dit laatste jaar wordt meer focus aangebracht en ingezet op grootschaliger projecten. Zo ligt een initiatief klaar voor het instellen van een revolverend fonds om het maatschappelijk vastgoed in korte tijd radicaal te verduurzamen. Gesprekken zijn gaande met grote bedrijven, instellingen en corporaties om te komen tot een Green Deal.

In het licht van waar we waren in 2014, zijn de resultaten meer dan prima, maar vanaf nu gaan we de lat echt hoger leggen. Kortom, de volgende fase is aangebroken. Tijd voor versnelling.

Poort van Hoorn

De Poort van Hoorn was hét thema van de vorige verkiezingen. Het thema dat de stad en haar politiek tot op het bot verdeelde. Het was dan ook best spannend om uitgerekend dit dossier bij onze wethouder in portefeuille te krijgen.

Maar wat zijn we, terugkijkend, tevreden en zelfs trots op de resultaten. Wat vooraf nauwelijks voor mogelijk werd gehouden, is namelijk toch gelukt: een lange termijnvisie die door een grote meerderheid van de raad en de samenleving wordt ondersteund. We hebben eindelijk een duidelijke route en er gaat een schop in de grond.

Daar is veel tijd en energie in geïnvesteerd. Er is veelvuldig overleg gevoerd en diepgaand onderzoek gedaan naar wat dit programma nu precies zou moeten behelsen. Dit bracht het college uiteindelijk tot een helder plan en een weloverwogen volgorde van projecten. Een volgorde die weliswaar afweek van de initiële afspraken aan het begin van de bestuursperiode, maar die een échte meerwaarde voor de stad betekenen. Zoals gezegd, moet je dingen durven doen en moeilijke discussie niet uit de weg gaan om echte resultaten te bereiken. Dat hebben we gedaan en het resultaat mag er zijn:

• Een integraal en samenhangende programmaplanning voor de lange termijn.

• Hoogwaardig parkeren aan de rand van de stad door de ontwikkeling van een topkwaliteit parkeergarage (1250 plaatsen) ten noorden van het station.

• De ontwikkeling van de noordzijde van het stationsgebied tot een aansprekend en goed ontwikkeld knooppunt voor alle vervoersvormen (wandel, fiets, auto, trein en bus).

• Het doortrekken van de Maelsonstraat, zodat de auto vanzelf naar dit gebeid begeleid wordt. Dit is overigens eerste project binnen de PvH dat daadwerkelijke in uitvoering is genomen en inmiddels zelfs is afgerond.

• Het omvormen van de turborotonde tot een kruispunt dat de grote verkeersdruk ook in de toekomst aankan.

• Verbetering van de doorstroming op de Provinciale Weg. O.a. door de maximumsnelheid van 70 km/u.

• Ontwikkeling van het gebied Prisma / Pelmolenpad, als uitbreiding van de binnenstad en verbinding met de Grote Waal. Een wijkontwikkeling die geheel beantwoordt aan de woonvraag van de toekomst.

• Een groot draagvlak onder betrokkenen en partners in het gebied.

• Volledige aansluiting op provinciaal en landelijk strategisch beleid op gebied van verkeer, vervoer en infrastructuur.

• Een goed perspectief op het binnenhalen van provinciale en landelijke subsidies voor de Poort van Hoorn.

• Een beeldkwaliteitsplan en supervisie op de ruimtelijke inrichting, waardoor de hoogste kwaliteit gewaarborgd wordt.

Allemaal ontwikkelingen die de stad ten goede komen. Waarbij misschien nog wel het belangrijkste resultaat is dat -met een draagvlak van 26 van de 35 zetels- de politieke angel uit het dossier is gehaald. Een resultaat van formaat na twaalf jaar discussie.

Verkeer, parkeren en infrastructuur

Voor het overige is er op het gebied van verkeer en vervoer ook het nodige bereikt. Op het gebied van grootschalige strategische programma's. Op het gebied van lang-slepende dossiers die eindelijk wel eens opgelost mochten worden. En op het gebied van ontwikkelingen in en om de binnenstad, de huiskamer van alle inwoners van de gemeente Hoorn:

• Na jaren van gesteggel is het dossier ‘Willem de Zwijgerlaan' tot een goed einde gebracht. De doorgaande fietsroute tussen Centrum en Kersenboogerd is hersteld en de juridische strijdbijl is begraven.
  • Nog zo'n dossier was ‘de Veliusbrug’. Twee bestuursperioden lang lukten het burgers, gemeente en belangenverenigingen niet om het eens te worden over inrichting van dit kruispunt. Tot twee jaar geleden. De nieuwe inrichting is naar ieders tevredenheid en de rust is teruggekeerd.
  • In Hoorn mag sinds deze periode worden gefietst in winkelstraten buiten winkel- openingstijden. Een grote verbetering voor fietsend Hoorn.
  • De Hoornse Fietsnota is jaren geleden al opgesteld. Deze bevat aansprekende maatregelen om het fietsverkeer in vooral de wijken en dorpen van Hoorn te bevorderen. Er was tot voor kort echter nooit geld beschikbaar om deze maatregelen ook daadwerkelijk uit te voeren. Eind 2017 is de nota, op initiatief van onze fractie, alsnog voorzien van de nodige middelen. Daardoor kan hij nu geactualiseerd en deels uitgevoerd kan worden.
  • In de concessie voor het busvervoer in Noord-Holland, is door Hoorn ingebracht dat alleen nog maar kleine bussen het centrum van Hoorn in mogen en er zoveel mogelijk uitstootvrij moet worden gereden.
  • Hoorn is door niet-aflatende lobby toegevoegd aan de Corridorstudie A7, die eerst slechts tot Purmerend liep. Hierdoor worden nu grote rijksinvesteringen voorbereid in de verbetering van de infrastructuur in en om de stad.
  • Als woordvoerder voor de regio heeft onze wethouder veel positieve invloed uitgeoefend op het vastlopende project Westfrisiaweg. Mede daardoor is hier uiteindelijk weer beweging in gekomen.
  • De langlopende overlast door touringcars in de oude binnenstad is opgelost door een inrijverbod. De fractie van GroenLinks opperde deze mogelijkheid als eerst.
  • Alternatief elektrisch vervoer, zowel voor passagiers van de zgn. ‘Witte Vloot’ als voor reguliere bezoekers, is mede daardoor rap in ontwikkeling.
  • Er is, na tientallen jaren discussie, eindelijk werk gemaakt van de veel te hoge parkeerdruk. Tweede vergunningen worden in het centrum niet meer uitgegeven, waardoor het aantal plaatsen en het aantal vergunningen langzaam maar zeker weer in balans komen.
  • Daarnaast bespreekt de raad wordt begin 2018 gesproken over een integrale parkeervisie die dit thema voor de langere termijn moet borgen. Hierin staan onder andere voorstellen om ontwikkelingen in de stad weer mogelijk te maken, zonder dat daardoor de parkeerdruk weer oploopt.
  • Een vooruitstrevende Binnenstadsvisie werd vastgesteld die de autoluwe binnenstad, de ruimtelijke kwaliteit en de binnenstedelijke economie sterk zal bevorderen.
  • Eerste project binnen die visie is de aanpak van het Kerkplein, wat een hoogwaardig verblijfsgebied moet worden, met minder auto's en meer groen. De raad besloot eind 2017 tot een variant met 20 tot 30 parkeerplaatsen.
  • Door aan te sluiten op de verkeerscentrale van de provincie, worden onze verkeerslichten voortaan veel efficiënter gebruikt en kan veel sneller worden gereageerd op incidenten. Gevolg: veiliger verkeer, betere doorstroming en minder uitstoot.
  • Onze fractie heeft aandacht gevraagd voor mogelijkheden tot terugdringen van geluidsoverlast van de A7 bij de Grote Waal. Onze wethouder zet zich zeer actief in voor dit dossier.
  • Mede op initiatief van de fractie van GroenLinks mogen er nier meer dan vier cruiseschepen tegelijk aanleggen in de haven van Hoorn. Ze moeten tevens verplicht aan walstroom. Er liggen geen cruiseschepen meer aan het houten hoofd.

Veel van de bovenstaande dossiers kenden / kennen een grote politieke en maatschappelijke gevoeligheid. Wat voor de één een lang gewenste verbetering betekent, is voor de ander een spannende en mogelijk onwenselijke verandering. De makkelijk route is dit soort kwesties uit de weg te gaan en te 'laten sudderen'. Dan kan je immers ook je hoofd niet stoten. De moeilijke weg is dingen durven doen. Durven kiezen voor oplossingen en doorbraken, zelfs wanneer dat in eerste instantie ook tot weerstand leidt. Als bestuurder en als fractie hebben wij steevast welbewust gekozen voor het laatste.

Onderwijs & ontwikkeling

Wij kijken met buitengewoon veel trots terug op wat er de afgelopen jaren allemaal is bereikt op dit gebied. Hoorn is in vier jaar tijd fundamenteel veranderd. Verandert van een gemeente die achterliep en die bij anderen ging kijken hoe het moest, in een landelijk leidende gemeente waar andere gemeenten bij komen kijken.

Op alle fronten van het landschap van pedagogische voorzieningen is grote vooruitgang geboekt. Of het nu ging om ontwikkeling van integrale voorzieningen, bestuurlijke samenwerking, aansluiting onderwijs en zorg, huisvesting of de harmonisatie kinderopvang en peuterwerk. Hoorn wordt landelijk geprezen om zijn grote vooruitgang en onze wethouder wordt genoemd als hét voorbeeld voor andere bestuurders, vooral waar het gaat om samenwerking bevorderen tussen instellingen en organisaties, en de ontwikkeling van integrale kindcentra (IKC’s). Een greep uit wat er zoal is gebeurd:

• Er is een nieuwe Lokale Educatieve Agenda (LEA) opgezet. Daardoor zijn álle instellingen die werken met inwoners tussen de 0 en de 23 jaar oud, nu structureel met elkaar in overleg zijn en werken zij hecht samen. Instellingen zien kinderen niet langer als passanten in hun organisaties, maar hun organisaties als passanten in het leven van de kinderen. Steeds meer instellingen in Hoorn ontwikkelen gezamenlijk aanbod waarbinnen voor élk kind plaats is. Een aanpak waar vanuit heel Nederland met interesse naar wordt gekeken.
  • Er is met het maatschappelijke middenveld een zeer ambitieuze visie opgesteld op de ontwikkeling van IKC's in Hoorn
  • Hoorn speelt een grote rol in de landelijke beleidsontwikkeling op dit gebied.
  • Hoorn is sinds november 2017 de eerste gemeente in Nederland met een volledig integraal kind- en expertisecentrum (IKEC), waarbinnen al het speciaal onderwijsis gebundeld en van waaruit invulling wordt gegeven aan Passend Onderwijs door reguliere scholen out-reachend te gaan ondersteunen.
  • De aansluiting tussen onderwijs en zorg is door diverse projecten en doorlopende bestuurlijke aandacht sterk verbeterd.
  • In 2015 meldde zich een Islamtische basisschool bij de gemeente, die zich volgens de landelijke wetgeving in de stad mocht vestigen. Door goede begeleiding door onze wethouder, is dat zonder veel onrust gebeurd. Een uitzondering in Nederland.
  • De harmonisering van kinderopvang en peuterspeelzaalwerk is in goede banen geleid en staat klaar voor invoering.
  • Na tientallen jaren discussie is het eindelijk gelukt een structureel budget op te nemen in de begroting voor huisvesting van het basisonderwijs. Daardoor werd het eindelijk mogelijk een lange termijn planning te maken. Die planning is gemaakt, tot grote tevredenheid van alle betrokken partijen.
  • IKC ontwikkeling in Risdam is, mede op initiatief van onze fractie, versneld in gang gezet door extra middelen beschikbaar te stellen.
  • Na tientallen jaren de wens te hebben gehad, is het eindelijk gelukt HBO- onderwijs naar Hoorn te krijgen aan het Clusius. Deze opleiding heeft per 2017 ook een voltijdsvariant.

En is in vier jaar tijd veel meer vertrouwen en partnerschap ontstaan tussen de maatschappelijke organisaties van Hoorn en de gemeente. Samen zorgen we voor een zeer goed functionerend geheel, waarin onze belangrijkste inwoners -onze kinderen- optimaal tot ontwikkeling kunnen komen. Wat nog maar enkele jaren geleden een wens was, is in korte tijd normaal geworden.

Democratisering, automatisering en P&O

De rol van de overheid verandert. De samenleving vraagt steeds minder om sturing van bovenaf en steeds meer om partnerschap en samenwerking. Dat heeft verstrekkende gevolgen voor hóe we als overheid opereren. Voor de mentaliteit waarmee we dat doen. Voor hoe we processen inrichten. Voor hoe we gegevens en communicatiemiddelen toepassen en voor onze dienstverlening. De afgelopen jaren is er werk van gemaakt om de gemeente Hoorn een stap te laten zetten naar de toekomst. Dat hebben onder meer gedaan:

• Door visies en beleidsdocumenten steeds meer in samenspraak met de stad op te stellen.
  • Door het benutten van wat wij noemen 'stadskracht', oftewel het organiserende en initiërende vermogen in de samenleving zelf. Op het moment van dit schrijven, ligt een programma aangaande Stadskracht ter besluitvorming klaar.
  • Door als gemeente te participeren in het initiatief 'Samen voor een mooie stad'. Een platform waar iedereen in Hoorn met een goed idee terecht kan. Om samen met gemeente en diverse instellingen te kijken hoe het idee daadwerkelijk tot uitvoering zou kunnen komen.
  • Door samenhang te brengen tussen hoe wij onze dienstverlening, ons beleid op het gebied van ICT en data en onze website inrichten.
  • Door een nieuwe website (met bijbehorende huisstijl) te lanceren die geheel vraaggestuurd is en dus niet langer aanbodgestuurd.
  • Door als fractie en wethouder toegankelijk en benaderbaar te zijn. Via oude en nieuwe media, maar ook in persoon. Zo heeft onze een periode lang een inloop-spreekuur gehouden in de stad, waar de meest uiteenlopende mensen om de meest uiteenlopende redenen op af kwamen. Allemaal met het doel om de overheid en de samenleving dichter bij elkaar te brengen.
  • Op initiatief van onze fractie werd de motie ‘klare taal’ aangenomen. Sindsdien is er veel verbeterd in de gemeentelijke communicatie door eenvoudig en helder taalgebruik.

Voorbeelden zijn Puur Hoorn, de Binnenstadsvisie, de Havenvisie, het programma Hoorn Noord / Venenlaankwartier en nog veel meer. Deze stukken zijn niet, zoals voorheen, in het stadhuis uitgewerkt voordat ze naar de stad werden gebracht, maar andersom; ze werden met de stad gecreëerd en gingen daarna pas het formele proces in.

Dit alles overigens terwijl we de afgelopen vier jaar de grootste ombuiging in de gemeentebegroting (€4 miljoen structureel) hebben doorgevoerd op de gemeentelijke organisatie. We moesten ombuigen en ook de eigen organisatie ontkwam daar niet aan. Door slimmer / efficiënter organiseren en kritisch naar processen te kijken, is de organisatie nu in topvorm en wint het niettemin jaar na jaar prijzen voor werkgeverschap en arbeidsomstandigheden. Een organisatie om trots op te zijn!

Regio

De regionale samenwerking tussen de zeven gemeenten in Westfriesland geldt als voorbeeld in Nederland. En dat is een zegen, aangezien steeds meer dossiers pas echt goed kunnen worden aangepakt op regionale schaal. Of het nu gaat om milieu, duurzaamheid, energie, afval, infrastructuur, onderwijs en jeugdzorg, economie, woningbouw of ga zo maar door.

Onze wethouder daar een grote bijdrage aan geleverd als algemeen en dagelijks bestuurslid van de CAW (Centraal Afvalverwijderingsbedrijf Westfriesland), als algemeen en dagelijkse bestuurslid van de RUD (Regionale Uitvoeringsdienst) Noord Holland Noord en als voorzitter van het portefeuillehoudersoverleg VVRE. Binnen de VVRE werken de Westfriese bestuurders op het gebied van verkeer, vervoer, volkshuisvesting, ruimtelijke ordening, economie en duurzaamheid met elkaar samen. Door die samenwerking is het geheel de afgelopen jaren écht meer geworden dan de som der delen.

Overig

Verdere zaken die vooral onze fractie de afgelopen jaren heeft bereikt:

• Het aanleggen van een regenboogzebrapad voor het Westfries Gasthuis

• Het genderneutraal maken van de basisinformatievoorziening (we worden niet meer met meneer en mevrouw aangesproken als we dat niet willen.

• Aandacht gevraagd voor de positie van vrouwen bij de decentralisaties (in de mantelzorg, in de zorg: verdwijnen van betaalde banen)

• De regionale Sociale Ombudsman is omgezet naar een onafhankelijke klachtencommissie die ook voor andere gemeenten model staat als goede manier om klachten van bewoners te behandelen.
  • Een aangenomen motie voor meer experimenten met de Participatiewet.

• Een aangenomen motie tot vermindering van schade bij het toepassen van de kostendelersnorm.

• Door toedoen van GroenLinks is de Stichting Netwerk uit de nieuwe bezuinigingsronde gehouden

• Mede door de fractie van GroenLinks is gezorgd dat de gunning van het schoonmaakwerk binnen gemeentelijke gebouwen een zachte landing kreeg. Daarmee werden grote nadelige gevolgen voor de medewerkers van Asito voorkomen.
  • Er wordt geen sollicitatieplicht gehanteerd voor 60-plussers die bij WerkSaam zijn ondergebracht.
  • Er is gestreden voor het personeel van zwembad de Wijzend bij overname door Optisport.

• Mede door inzet van onze fractievoorzitter en wethouder heeft Hoorn met het VRIJ-festival op 5 mei eindelijk een bevrijdingsfestival.

Concluderend

Dingen durven doen, dus. En daarmee is heel veel bereikt. We hebben aantoonbaar het verschil gemaakt op vele terreinen. GroenLinks in het gemeentebestuur betekent resultaten en vooruitgang. Maar terugkijken is vooruitkijken. We zijn pas net begonnen.

We gaan dóór met verandering.