De begroting 2018 voor de stad Hoorn werd behandeld in de gemeenteraad. Een lange vergadering, waarin alle partijen hebben gezegd wat ze vinden van de begroting en elkaar en het college vragen konden stellen.

"Maak de stad toekomstbestendig," zegt GroenLinks-fractievoorzitter Jos Kamminga. "Het is belangrijk om daarbij extra aandacht te geven aan veiligheid en welbevinden." In een amendement vraagt GroenLinks bovendien om een snellere uitvoering van de Fietsnota.

Begroting

Fractievoorzitter Jos Kamminga presenteerde op 31 oktober de bijdrage van GroenLinks bij de begrotingsbehandeling 2018.

"Inwoners van Hoorn, Zwaag en Blokker, gemeenteraad en college,

Om te beginnen wil ik iedereen bedanken die deze begroting mogelijk heeft gemaakt. De begroting is inzichtelijker. Dank daarvoor. We kijken in deze begroting vooruit naar 2018. Graag maak ik ook gebruik van de gelegenheid om terug te kijken.

Veel gevraagd van ambtelijke organisatie

De afgelopen vier jaar is de stad door deze raad en dit college bestuurd. Tal van grote en kleine thema’s zijn gepasseerd. Van de ambtelijke organisatie is veel gevraagd. De overheid die zich anders wil verhouden tot inwoners. Een kleinere overheid. De omgevingswet komt eraan. Decentralisaties zijn ingevoerd. Ik wil hier graag gezegd hebben dat wij de ambtenaren in dit stadhuis en onze samenwerkingspartners daarbuiten grote dank verschuldigd zijn voor hun inzet.

Blij met binnenstadvisie

Wij zijn blij dat er aandacht is voor het gebruik van duidelijke taal in onze stad. Wij zijn blij met de binnenstadvisie. Meer samenhang in hoe we de binnenstad besturen.

Op de provinciale weg is de maximumsnelheid nu zeventig kilometer per uur. De meest effectieve snelheid op een dergelijke weg en ook uit milieuoogpunt beter. GroenLinks vindt het belangrijk dat de fietsnota uitgevoerd gaat worden. De afgelopen periode was daar geen geld voor beschikbaar. Wij willen het budget dat voor 2018 en 2019 in deze begroting staat, graag ophogen zodat er nu een goede start gemaakt kan worden met uitvoering van de fietsnota. De nieuwe raad kan in 2019 haar eigen keuzes maken. We dienen hiervoor een amendement in.

Heldere keuzes rond Poort

Bij de Poort van Hoorn zijn heldere keuzes gemaakt. Grote lijn is dat er een parkeergarage komt aan de noordkant van het station en dat het busstation wordt verplaatst. Ook komt er een goede verbinding tussen stationsgebied-noord en de binnenstad. Die parkeergarage bouwen we in samenhang met plannen die in de binnenstad gerealiseerd worden. Voor GroenLinks is een parkeergarage geen doel, het is een middel. Met een parkeergarage kopen we ruimte in de binnenstad, ruimtelijke kwaliteit.

De stad groeit de komende jaren nog een beetje. Meer tijd en aandacht is nodig om de oudere wijken op te knappen. Hoe dat in Venenlaan en Hoorn-Noord is gegaan, vinden we een voorbeeld hoe ook in andere buurten en wijken, samen met bewoners naar hun wijk gekeken kan worden. Belangrijk om daarbij extra aandacht te geven aan veiligheid en welbevinden. Maak wijken in alle opzichten toekomstbestendig.

Rekening houden met babyboomers

Bevolkingsopbouw gaat een grotere rol spelen in Hoorn. Voor de hele stad maar ook op wijkniveau. De babyboomers zijn in Hoorn oververtegenwoordigd. Daar zal zowel bij sociale voorzieningen zorg als ruimtelijke ordening rekening mee gehouden moeten worden de komende jaren.

Kunst en cultuur zijn niet gebonden aan politieke overtuiging. Kunst geeft beeld, geluid en gevoel aan wie wij zijn. Zowel als individu, als groep en ook als samenleving. Dat gaat soms met discussie gepaard, soms met bewondering. Het gaat over geschiedenis, de dag van vandaag en over onze toekomst. Hoe zie ik jou en hoe zie jij mij? Zaken die belangrijker zijn dan alleen geld en economie. Wij vinden het belangrijk dat wij als centrumgemeente onze verantwoordelijkheid blijven nemen.

Oplossing witte vloot

De afgelopen jaren dreigde de witte vloot aan haar eigen succes ten onder te gaan. Het is gelukt om oplossingen te vinden die passen binnen de haven. Geen bussen meer in de binnenstad, was een dappere beslissing van dit college. Het vervoer van en naar de schepen kan komend seizoen nog verder verbeterd worden. Het lijkt er op dat bedrijven nu beter zien dat draagvlak belangrijk is.

Afgelopen weekend kreeg ik een vraag van mijn lief: wat vind ik belangrijk in het werk voor de raad? Ik vind het belangrijk dat wij hier in deze raadszaal het belang van de stad voor ogen hebben. Samen voor de stad. Collega raadsleden, ik wil u daarvoor bedanken."