De regels rondom parkeren zijn kortgezegd ietwat ingewikkeld in Hoorn, legt raadslid Patricia Kusters uit. “Iedereen met een gehandicaptenparkeerkaart (GPK) mocht gratis parkeren, dat zou wijzingen in 'alleen gratis op invalideparkeerplaatsen'. Dit heeft te maken met het verder doorvoeren van het nieuwe systeem met de scanauto. Dankzij het amendement wordt in 2022 voor alle inwoners van Hoorn met een GPK alsnog geregeld dat ze op alle plekken (behalve in parkeergarages, dat was al uitzondering) gratis mogen staan. Zij moeten hiervoor dan hun kenteken(s) doorgeven aan de gemeente. Voor bezoekers van buiten de gemeente wordt de hoeveelheid invalideparkeerplekken tevens uitgebreid.” Op verzoek van raadslid Kusters gaat wethouder Bashara kijken welke coulance voor bezoekers mogelijk is.

Kandidaat raadslid Marion van der Bijl schreef het amendement nadat zij het onderwerp in de commissie behandeld had. “Invalideparkeerplaatsen zijn schaars. Er moet worden gestreefd naar een hoog niveau van toegankelijkheid in de gemeente. We willen de mobiliteit voor gehandicapten en chronisch zieken enkel toegankelijker maken.”

Het amendement is hier te lezen. 21 raadsleden stemden voor het amendement, 6 stemden tegen.