GroenLinks gaat nu voor het behoud van de welverdiende 5 zetels voor de gemeenteraadsverkiezingen van 4 maart 1998.

De gezamenlijke democratische partijen (PvdA, VVD, D66, CDA, GL) bereiden zich gezamenlijk weer voor met de verkiezingskaravaan in de winkelcentra, een verkiezingskrant en overzichtelijk programmavergelijking van de partijen. Nieuw in Hoorn is de komst van de eerste lokale partij Hoorns Belang (afsplitsing van PvdA olv P vd Hall). Ook doen RPF, Ouderen Unie 55+, NCPN en Centrum Democraten nog mee.

Marcel Deen
Jacqueline Amesz
Jacqueline Lakerveld

De kandidatencommissie van GroenLinks bestaat deze keer uit Rein Dekker, Kees van Enkhuizen, Hanneke Verkleij en Gerrit Vos. De top 5 laat zich volop zien in de campagne. Marcel met Werk en Inkomen, Jacqueline met Milieu en Blokweer, Kitty met Democratie en Emancipatie, Cees met Armoedebestrijding en Paul met Onderwijs.

Kitty, Cees en Paul
Kitty Hartgers, Cees van Rijs en Paul Visser

De campagne gaat rond een aantal thema’s: Actie “Omarm Blokweer” om Blokweer groen te houden; “Kraak de Leegstand” om leegstand aan de kaak te stellen; Openbaar vervoer met “Appeltjes actie bij station”.
Er is een draaiboek met groot aantal bijeenkomsten van maatschappelijke organisaties (zoals Netwerk, Kinderboerderijen, Cliëntenraad, Hoornse Onderneming Federatie, Vluchtelingenwerk, Ouderenbond, Kinderopvang, Wijkoverlegorganen, Oud Hoorn). De kranten worden volop benaderd: Westfriesland op zondag, Noord-Hollands Dagblad, Westfries Weekblad, Zondagskrant. Ook de Kabelkrant wordt gebruikt met een Teletekstpagina. Marcel beheert de eerste Internetpagina van GroenLinks Hoorn. Er worden wijkfolders in ansichtkaartformaat gemaakt. Ter ondersteuning wordt het Wetenschappelijk Buro GroenLinks Hoorn opgericht.

Omarm Blokweer
Regio lijsttrekkers

In mei 1997 start Regio GroenLinks met een regionale punten-programma:

• Gemeentelijke herindeling naar 4 gemeenten in Westfriesland, alleen als de burger er beter van wordt (efficiëntere dienstverlening)
  • Sociale zaken en arbeidsmarktbeleid (in elke gemeente zelfde beleid, toewerken naar 1-loket-systeem)
  • West-Friese economie: versterken van regionale werkgelegenheid en openbaar vervoer om de dagelijkse uitstoot naar Amsterdam tegen te gaan
  • Woningbouw: waar te bouwen in HES (Hoorn-Enkhuizen-Stedebroec)
  • Ondemocratisch SOW (Samenwerking Orgaan Westfriesland): ombouwen of afbouwen

Marcel Ham volgt Marcel Deen in GroenLinks Magazine op de verkiezingsavond: “De lijsttrekker zit thuis, maant zijn opgewonden kinderen tot rust en praat zelfverzekerd over de miljoenen die GroenLinks wil uitgeven voor verkeersbeleid, sociale zaken en werkgelegenheid. Aan de GroenLinks stamtafel in het stadhuis klinkt gejuich als zij de grootste partij worden in Zwaag.”

De uitslag van de verkiezingen in Hoorn laat een neergang zien van CDA en D’66, de opkomst lokale partijen en de afgang van Centrum Democraten.
Met een opkomst van 56,4 % is de zetelverdeling PvdA (10), VVD (8), CDA (5), D’66 (2),
GroenLinks (5), Hoorns Belang (2), Ouderen Unie 55+ (1).
GroenLinks krijgt 3982 stemmen (14,9 %). Gekozen zijn: Marcel Deen, Jacqueline Lakerveld, Kitty Hartgers, Cees van Rijs, Paul Visser. Doel is bereikt: behoud van de 5 zetels!

De uitslag voor GroenLinks in de regio is als volgt: Enkhuizen (Verenigd Links/GroenLinks 3 was 4), Andijk (1 was 2), Medembik (2 was 2), Stedebroec (2 was 1), Hoorn (5 gebleven).