Wij zijn als fractie heel blij dat de verschillende gemeenten in de komende tijd naar meer verbinding zoeken, zowel als de verbinding PvdA en GroenLinks, als verbinding tussen de diverse gemeenten Westfriesland. En wij hopen van harte dat we dit ook zullen vinden bij elkaar. Tenslotte is er heel veel gaande in dit land, waar wij als gemeenten ook een enorme steen aan kunnen bijdragen. En de hoop is dat wij daarin verantwoordelijkheid zullen nemen en over onze schaduw heen kunnen stappen. Ik zal u namens onze fractie wat meer vertellen over onze initiatieven in de gemeente en de speerpunten waarmee onze fractie zich in de gemeente profileert.

Onze samenwerking in Opmeer is ook niet van de ene op de andere dag ontstaan. Voordat de gemeentelijke verkiezingen plaatsvonden, werd ons als leden van GroenLinks gevraagd, vanuit de provincie, of wij actief wilden worden in Opmeer voor een gezamenlijke combinatie met de PvdA. We hebben veel overeenkomsten met PvdA Opmeer/Koggenland, en waren bereid om samen te gaan werken. We schreven gezamenlijk een goed politiek verkiezingsprogramma: Vitaal Opmeer. Dit betaalde zich 2 jaar geleden uit in een verdubbeling van de zetels, namelijk 1 voor de PvdA en 1 voor Groenlinks. De samenwerking gaat goed, en we hopen natuurlijk van harte op een verdubbeling in de komende gemeenteraadsverkiezingen.

Het jaar 2024 wordt een jaar waarin knopen moeten worden doorgehakt. De noodzakelijke besluiten die hieruit voortvloeien zullen niet door iedereen evenveel worden gewaardeerd, maar zijn wel democratisch tot stand gekomen. Wat te denken van de woningbouw? Er moet gebouwd gaan worden voor starters, senioren, koop- en sociale huurwoningen. We zijn goed op weg, maar nog zeker niet aan het einde van de weg!

Een hele goede start in april is de oplevering van de woningen en appartementen in het Scheringa museum. En daar bovenop de oplevering van 28 seniorenwoningen in het laatste blok van Heerenweide. Werk dat onder andere tot stand is gekomen is door het college van B&W, maar met name onze wethouder Herman ter Veen en z’n ambtelijke organisatie. We zijn er nog niet, maar er wordt nog steeds hard aan de weg getimmerd! De fractie is er meer dan blij mee.

Komend jaar moeten we een besluit nemen over HVC en het afvalbeheer in Opmeer. Op korte termijn zal hierover worden gesproken in de verschillende fracties.

Ook een proces dat de nodige aandacht en begeleiding vraagt van de gemeenteraadsleden, is de bouw van de twee IKC schoolgebouwen, in Hoogwoud en Opmeer/Spanbroek. De bouw goed afronden binnen de afgesproken tijdslimiet, en zoveel mogelijk binnen de bestaande begrotingen! Het IKC in Hoogwoud “De Wereldweide”, zal na de komende zomervakantie de deuren gaan openen. Wij zijn als fractie blij dat wij er eerder op hebben aangedrongen om deze school, en de school in Opmeer/Spanbroek van elkaar los te koppelen.

En tot slot zullen we ons natuurlijk ook richten op het klimaat. De tijd van “valt wel mee” kunnen we achter ons laten. Verschillende dorpen en steden hebben wateroverlast gehad. We hebben wel meer hoge waterstanden gehad, maar nog nooit zo hoog als nu! Daartegenover de droogte van weken. Kortom: hoe hiermee toekomstbestendig omgaan. Dit zal de komende tijd veel overleg vragen, visieontwikkeling en nieuwe uitdagingen betreft financiering. Dat moeten we binnen Westfriesland op gaan pakken! Voor een belangrijk deel is afstemming met de regio noodzakelijk, maar laat onverlet dat we in de gemeente ook aan de slag moeten. Waarbij inbreng van burgers meer dan wenselijk is, dus laat van je horen, kom in actie voor groenere biodiverse gemeenten. In de gemeente Opmeer is er in nauwe samenwerking met de gemeente (coördinator Groenbeheer), sinds vorig jaar een bureninitiatief voor een biodivers plantsoen, waar de mogelijkheid is om kinderen te laten spelen, maar waarbij de randen gebruikt zullen worden voor meer biodiverse plantengroei. Onze insecten/vogels/egels zijn er blij mee. We hopen op meer initiatieven in deze zin.

Hartelijke groet,

Jan van Lieshout, raadslid en fractieleider Opmeer Progressief