GroenLinks behoudt de 4 zetels bij de uitslag: PvdA (11), CDA (4), VVD (4), GroenLinks (4), VOC Hoorn (6), Hoorns Belang (1), D’66 (1), HSP=Hoornse Senioren Partij (2).

GroenLinks krijgt 3156 stemmen (11,4 %). Gekozen zijn de volgende raadsleden Jan de Boer, Harry Bakker, Peter Manshanden, Annemarie Ponte.

Jan de Boer

PvdA en VOCH zijn de grote winnaars, D’66 en VVD worden aan de gezet kant bij collegevorming, GroenLinks gaat meedoen bij de coalitieoverleg. Jan de Boer wordt wethouder. Hij heeft binnen GroenLinks zijn sporen verdiend: initiatieven op gebied van onderwijs, milieu, sport & recreatie, dak- en thuislozen, aanpak huiselijk geweld. Voor hem geldt: Iedereen doet mee, de mens staat centraal. Hij is goed in het presenteren en communiceren.

Het volgende college wordt gevormd:

• PvdA levert Jack van Es (financiën en ruimtelijke ordening) en Ronald Witteveen (onderwijs en welzijn en invoering WMO).
    Roger Tonnaer wordt gepasseerd als wethouder en zegt: "Met 1366 voorkeurstemmen aan de kant gezet, schoffering van de kiezer!"
  • VOCH met Cees vd Maat (verkeer, milieu, kunst & cultuur)
  • GroenLinks met Jan de Boer (sociale zaken, arbeidsmarkt, economische zaken)
  • CDA met Cilia van Weel (stadsbeheer, grondzaken, sport)
  • College-akkoord heeft als titel De mens centraal

De inbreng van GroenLinks bij college-onderhandelingen: eerlijk delen bij invoering WMO, creatief jeugdbeleid met laagdrempelig jeugdloket, samenwerken is samen werken op de arbeidsmarkt, melden geen punt voor meldpunt huiselijk geweld, inspraak in opspraak over rol burger – bestuur, een vuiltje aan de lucht over 30 op de Linten en 50 km Provinciale weg, grenzen aan de groei met inbrei locaties, op de fiets en anders niets door tunnelbak bij Keern en langs recreatieve routes, groen gewoon doen met duurzaamheid en voor milieu, iedereen doet mee, dus ook dak- en thuislozen en minderheden.

Jos Kamminga komt in de raad omdat Jan de Boer wethouder is geworden. Wegens ziekte ALS van partner van Jos wordt hij vervangen door Patricia Kusters. Dan bestaat de fractie uit Harry Bakker (fractie vz), Peter Manshanden, Annemarie Ponte en Patricia Kusters.

Het bestuur bestaat nu uit: Sultan Tasdelen(vz), Samir Bashara (secr), Tülay Olcay.

Raadsleden

In mrt 2006 vindt er discussie plaats in de raad over grenzen van gemeente Hoorn. Jan moet de boer op naar mw. Sipkens (GL burgemeester Westerkoggenland), dhr, Moens (Gl gedeputeerde Nrd Holland) en dhr. Vendrik (GL Tweede Kamerlid). Er volgt een brief van college B&W aan leden Tweede Kamer over gemeentelijke herindeling en wens van Hoorn voor gebiedsuitbreiding. Provincie is boos omdat deze brief de hele herindeling in WF doorkruist. En de raad heeft het in besloten kring besloten! GroenLinks heeft ook in regio een en ander uit te leggen.

De fractie begint met inbrengen van moties over terugdringen van nachtelijk vliegverkeer en kwaliteitsonderzoek over subsidies en een art. 37 vraag over Status bomen Sportlaan i.v.m. bouw van woningen.

Bij de Voorjaarsnota 2006 breekt GroenLinks een lans voor: verlagen van wegoversteek Keern/Provinciale weg, opknappen NS-brug met roltrappen, evaluatie Integratiebeleid, Armoedebeleid, Daklozenbeleid, opvang Vluchtelingen en Asielzoekers, ouderen in de WMO, Groenbeleid. De Begroting 2007 ademt het motto van de Mens centraal: bij Sociaal maatschappelijke dienstverlening 7 miljoen omhoog en bij Ruimtelijke ordening 3 miljoen omlaag (Meer Mens en Minder Stenen). De fractie brengt veel amendementen en moties in o.a. voorziening voor opvang minderjarige alleenstaande asielzoekers en starterregeling t.b.v. koopwoning.

In jan 2003 verschijnt de eerste website van GL Hoorn o.l.v. webmaster Rob van Druten.
Op 1 mrt 2003 treedt voltallig bestuur GL Hoorn af: te veel frictie tussen bestuur en fractie, zoals over het wisselen van de wacht bij het vertrek van Paul en gebrek aan info vanuit fractie naar bestuur.
Een interim-bestuur treedt aan met Marina Slot (vz), Rob van Druten (secr) en Danny Fischer (penn).
De fractie wordt inmiddels ondersteund door Ria Kieft, Annemarie Ponte, Saïda Voet, Arnoud Lansdaal en Jos Kamminga. En de commissieleden zijn nu Gatha Kraan, Peter Manshanden en Ria Kieft. In 2004 is er een nieuw bestuur met Sultan Tasdelen (vz), Rob van Druten (secr) en Danny Fischer (a.i. penn) en vervolgens in 2005 met Sultan Tasdelen, Saïda Voet en Annemarie Ponte.

Vervolglijst activiteiten van GroenLinks Hoorn:

• Artikel 37 vragen: Nieuwe polderbaan Schiphol, Wachtlijsten speciaal basisonderwijs en zeer moeilijk opvoedbare kinderen, Opvang Vluchtelingen, Behoud bomen Johannes Poststraat, Leerlingenvervoer, UMTS masten, Aanpak huiselijk geweld, Armoede val, Stoppen met gif zoals Roundup en Casoron
  • Initiatiefvoorstellen artikel 36: Nota Park en Stad, ZMOK-onderwijs, Nachtopvang dak - en thuislozen, Verkeersveiligheid rond basisscholen, Topsport voor gehandicapten
  • Rekenkamer-onderzoek wegens overschrijdingen bij Voorplein Schouwburg (GL geeft wethouder Tonnaert een “gele kaart”, de onderste steen met boven!)
  • Subraadscommissie Integratiebeleid o.l.v. Harry Bakker
  • Themabijeenkomst Uitgeprocedeerde asielzoekers
  • Motie over invoering van communicatienetwerk C2000
  • Presentatie Groenbeleidsplan
  • Debattraining o.l.v. Anita de Jong
  • Standpunt GL naar raad en college over IHP voortgezet onderwijs (OSG, Werenfridus, Oscar Romereo, Copernicus). Campus definitief van de baan (mrt 2005): de 2 besturen Atlas en Tabor moeten onderling gaan samenwerken voor modernisering of nieuwbouw

Op 26 december 2003 volgt een naar bericht van fractie en bestuur: het overlijden Kitty Hartgers. Zij heeft het beste van haar leven gegeven voor de politiek in Hoorn. Jarenlang heeft zij zich ingezet voor de idealen van Progressief Hoorn, de PSP en later GroenLinks. Voor velen van ons was zij een inspiratiebron met veel warmte en gedrevenheid.

In april 2004 verschijnt eindelijk het Rapport Deloitte over de bouwfraude in Hoorn. Er was wel sprake van veelvuldig smeren en fêteren, wat niet direct zou leiden tot ambtelijke of bestuurlijke corruptie. Wel waren er zeer nauwe relaties tussen ambtenaren en bestuurders met de bouwwereld (Hoorn als groeigemeente). Een paar ambtenaren zijn aangeklaagd voor plegen van strafbare feiten en valsheid in geschriften. Een ambtenaar wordt bij gemeente ontslagen. De gemeente heeft nieuw inkoop- en aanbestedingsbeleid vastgesteld en een ambtseed met gedragscode voor ambtenaren opgesteld. GL dient nog een motie in om toenmalige bestuurders ook achteraf verantwoording af te laten leggen, maar daar gaan zij niet op in.

In deze periode hebben verkiezingen plaatsgevonden met deze uitslag voor GroenLinks Hoorn:
2002 op 15 mei Tweede kamer verkiezingen (8,2% ,3237 stemmen)

2003 op 22 jan opnieuw Tweede Kamer (6,0%, 3275 stemmen)
2003 op 11 maart Provinciale Staten (7,4%, 1651 stemmen) (in PS ging GL van 12 naar 8 zetels met een college VVD, CDA, GL en D’66)
2004 op 10 juni 2004 Europees Parlement (8,8%, 1601 stemmen)

In december kondigt Harry Bakker aan dat hij fractievoorzitterschap gaat overdragen aan Annemarie Ponte wegens tijdgebrek en de zorg voor zijn pleegkinderen.

Harry Bakker met pleegzoon

In 2007 volgen weer moties: over voortgang IHO-VO (huidige situatie met 4 locaties avo/wo en 2 locaties voor vmbo in stand houden), inventarisatie om CO2-uitstoot te verminderen i.s.m. Milieudienst Westfriesland (n.a.v. film An Inconvenient Truth), oproep aan B&W dat alle Hoornse ambtenaren alle huwelijke sluiten (ook die tussen 2 personen van dezelfde sekse), oproep voor autoloze zondag op 16 september en zorgen over plaatsing UMTS-masten.

Er volgen artikel 43 vragen over rigoureuze bomenkap Schellinkhouterdijk, indicatiestelling van gemeente voor thuiszorg waardoor veel cliënten hun vaste hulp kwijtraken, problematische huisvesting Poolse werknemers.

Bij de Algemene Beschouwingen gaat de fractie in op budget voor jongerengemeenteraad en kindergemeenteraad en verbetering geluidswal A7 (hierover is in de raad in 2008 ook een presentatie van OLGW over geluidsoverlast van A7).

Raadsleden weten ook de Tweede Kamer te vinden. Harry Bakker schrijft brief aan alle fracties met een oproep voor generaal pardon voor ama’s (minderjarige asielzoekers) die reeds 2 jaar in Nederland verblijven. Op 3 april 2007 volgt een raad-brede motie om het college op te roepen er bij regering aan te dringen om amv-ers binnen 1 jaar duidelijkheid te verschaffen over hun verblijf in Nederland, een regeling te treffen voor amv-ers die al langer dan 1 jaar in Nederland verblijven en deze motie kenbaar te maken aan alle gemeenten in Nederland.

Ook Jos Kamminga neemt contact op met Tweede Kamer fractie over zorg-indicatiestelling. Hij krijgt van Jesse Klaver antwoord dat de fractie er werk van gaat maken.

In oktober wordt door zeer actieve Bomenwerkgroep een Initiatiefvoorstel o.l.v. Patricia Kusters ingediend: een Bomenbeleidsplan als aanvulling op het Groenbeleidplan uit 2004 (dit wordt uiteindelijk pas serieus in 2009 opgepakt door het college). Als voorbeeld volgt een oproep van bewoners om te Kappen met kappen (o.a. het protest tegen kappen van monumentale Tulpenboom binnenplein Missiehuis).

In 2008 wordt in wijkcentrum De Schoor een start gemaakt met werkgroepen o.l.v. van 1 fractielid: fairtrade/millennium (Harry Bakker), bomen/groen/milieu (Patricia Kusters) , wmo/participatie (Annemarie Ponte), fietsen/verkeer/vervoer (Peter Manshanden).

De steunfractieleden zijn inmiddels Samir Bashara, Jouke Bakker, Andries de Jong, Jurrien Tolsma.

Het GroenLinks regio-overleg is ook actief over Westfrisiaweg, bedrijfsterreinen, landschap, WMO, stageloket, herindeling WF, regionale samenwerking zoals regionaal bestuur.

De fractie strooit in 2008 weer met moties: over besteding van Aboutalebgelden voor kansarme kinderen, voor kwartiermaker Museumstoomtram met bedrijfsplan, oproep zorgen voor liften bij NS-brug, over besteding van 1 miljoen WEB-middelen die nog op de plank blijft liggen, ontwikkeling bedrijventerrein ’t Zevenhuis moet duurzaam en klimaatneutraal worden, voor behoud van sociaal raadsliedenwerk, in Hoorn op 5 voortaan de inbreng van raadsleden publiceren (initiatiefvoorstellen, moties, amendementen, artikelvragen), fietsuitgifte bij stations en industrie-kantoorterreinen, doorstroming busverbindingen verbeteren, regie voeren over locaties voor kinderopvang.

Het jaar 2009 start met een roerige ALV op 9 febr. Bij het punt Jeugd & Alcohol geeft de fractie aan dat GroenLinks tegen horeca-binnenkomtijd van 00.00 is. Crisis in het college wat dreigt op te stappen. Ook burgemeester-crisis dreigde. PvdA en GroenLinks deden water bij de wijn. Echter VOCH zat dwars en het college viel. Formateur ging aan de slag, VOCH draaide bij. De coalitie bleef. Maar vier dagen later stapte VOCH toch uit college. Jan de Boer neemt portefeuille Milieu over en geeft daarnaast ook zijn succes weer: armoedebeleid gericht op kinderen, taalmaatjes is succes, samenwerking OpMaat en Rentree van de grond gekomen, het jaar 2009 wordt jaar van Duurzaamheid.

Verder maakt de fractie zich weer druk over: een Bomen-effectrapportage voor ieder ruimtelijk project en het vastleggen van beeldbepalende bomen, verlichting uit op de 5e Nacht van de Nacht, stoppen met gif Round Up, zorg over bezuinigingen op AWBZ bij overheveling naar WMO, onder het motto GroenLinks kan het dak op een onderzoek subsidieregeling van groene daken.

Ook is de fractie het actievoeren niet verleerd: bij Intermaris wordt een taart aangeboden in vorm van A-energielabel als teken van duurzame herstructurering van wijken in Hoorn.

Bij Kadernota 2009 worden de zegeningen geteld van GroenLinks: de duurzame ambities van het college, ga zo door in een volgende groene periode wat betreft inkoop en aanbestedingen, verlichting, bomenbeleid, klimaatvisie. En tot slot de Programmabegroting voor 2010: in deze tijd van kredietcrisis en economische recessie kan je met Ledlampen behoorlijk besparen, reserveringen voor Westfriesiaweg en Hoornse Poort dreigen met elkaar in conflict te komen, Nuon gelden voor Duurzaamheidsfonds reserveren, helaas is Fietsnota weer uitgesteld.

Bij de start van deze periode in september 2006 heeft Johan Goossens een teamtraining voor fractie GroenLinks verzorgd.

Tussentijds is het nieuwe bestuur aangetreden: Samir Bashara (vz en regio), Kees Geljon (fin), Jouke Bakker (camp. en website), Jurrien Tolsma (secr), Jos Kamminga (lid, maar wordt raadslid omdat Annemarie vertrekt als raadslid).

En reeds in december 2008 is de fractie bijeen in Huis Verloren om de Koers naar 2010 uit te stippelen.

Er waren in deze periode ook nog de volgende verkiezingen met de volgende uitslag voor GroenLinks in Hoorn:
2006 op 22 november Tweede Kamer (5,35%, 2160 stemmen).
Landelijk 4,6%, Femke Halsema lijsttrekker, van 8 naar 7 zetels

2007 0p 7 maart Provinciale Staten (6,82%, 1472 stemmen).
Landelijk 6,15%, Provincie Noord Holland 9,68%, van 8 naar 5 zetels

2009 op 4 juni Europees Parlement (10,7%, 1853 stemmen).
Landelijk 8,87%, Provincie Noord Holland 12,34%, van 2 naar 3 zetels